1:a Februari, Listersjöarna

Idag hade jag egentligen inte tänk att fotografera, men dagens vintergolf fick mig att inse att det faktiskt finns snö i Blekinge. Golfbanan ligger bara 15km norrut, men det räcker för att nederbörden som föll i veckan skulle falla som snö och inte som snöblandat regn som här i Karlskrona. Egentligen är jag inte tillräckligt motiverad för att ge mig ut, men vem vet om det blir mer snö i år. Någon vinterbild måste jag få till. Jag funderar lite över vilket motiv jag söker och bestämmer mig för ett motiv med öppen mark, lite stenmurar och träd. Väl framme, så finns där ingen snö. Jag kan bara konstatera att här har inte snöbyarna dragit fram. De gick nog all in över golfbanan istället. Det finns väl ingen som spelar golf när det är vinter, tänkte snöbyarna. Jag fortsätter vidare med bilen och för att se om jag hittar något motiv längre norrut. Fast jag vet redan nu att åka iväg lite på måfå är en dålig idé. För min egen del, är bilen ett för snabbt sätt att färdas för att min hjärna ska hinna se, registrera och bedöma om motivet är tillräckligt intressant. Det känns som hjärnan släpar efter och när man väl tycker motivet är intressant, så befinner man sig flera hundra meter längre fram. När man väl bestämmer sig för att vända, kan det dröja ett tag innan man hittar ett säkert ställe att vända bilen på. Dessutom har jag kommit fram till, genom icke vetenskapliga studier, att det mycket sällan finns ett ställe att parkera på vid intressanta platser.
bild44När jag säger att köra lite på måfå, så brukar det innebära för min egen del att jag förr eller senare hamnar uppe vid Listersjöarna. Jag vet inte riktigt hur det går till, men så är det. Resultatet på dessa utfärder brukar bli tunt och jag konstaterar snart att den här turen inte skiljer sig från tidigare turer.

I ren desperation svänger jag in på första bästa ställe där jag kan ställa bilen och rusar ut och tar en bild. Det är råkallt ute och dessutom är jag hungrig, så den lilla motivation jag hade tidigare är som bortblåst. Jag åker hem och lagar mat istället.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till 1:a Februari, Listersjöarna

  1. Christer K skriver:

    Haha helt underbara reflektioner om en naturfotografs vedermödor, kan bara nicka igenkännande om många saker du beskriver.
    Tror du/vi har fått smakat på ”Murphys law for photographers” 🙂
    /Christer K

  2. Gunnar Eriksson skriver:

    Ja, Murphy håller sig framme även inom fotografin och det blir inte alltid som man har tänkt sig. Snarare att det blir aldrig som man har tänkt sig. Fast det har hänt mig flera gånger att det har blivit bättre för att det inte gick som man hade tänkt sig.

    Som fotograf, så lär man sig ganska snart att man får arbeta med de förutsättningar som finns. Att stå och beklaga sig för att förhållanden inte är som man hade tänkt sig hjälper knappast. Det svåra är att tänka i nya banor för att andra motiv ska dyka upp framför kameran. Även här hjälper det beprövade knepet att sätta sig ned en stund och fundera, med eller utan fika.

    /Gunnar

  3. Christer K skriver:

    Hallå Gunnar!
    Men nog måste du varit ut på någon fototur sen Listersjöarna, saknar ju dina bilder och finurliga texter. 🙂
    Här i norr har våren gjort sitt intåg och jag anar att ni i söder har det vårigare 🙂
    Ha det gott, ut nu på fototur och förgyll dina följares tillvaro 🙂

    Med vänlig hälsning Christer K

Kommentera

