17:e Januari, Gullaboås naturreservat

Gullaboås naturreservat är ett intressant och lättillgängligt exempel på hur skogen utvecklas när skogsbruket upphör, står det i beskrivningen på Länsstyrelsen Kalmar läns sida för naturreservat. Det låter intressant. Jag tror jag åker dit och ser hur det ser ut. Ordet lättillgängligt gör mig lite tveksam. Kommer det vara så fullt med folk där, så att mina bilder kommer att innehålla fler troll i bakgrunden än John Bauers målningar? Nåja, det lär jag märka. Jag knappar in koordinaterna till naturreservatets parkeringsplats på min GPS och ger mig iväg.
bild40Efter en halvtimme meddelar min GPS glatt att målet ankommer på vänster sida. Själv förstår jag ingenting. Ingen skylt, där det står naturreservat, och ingen väg. Bara tät granskog med inslag av sly. Slog jag in fel koordinater? Tjejen i min GPS säger ingenting. Hon tycker att vi är framme och har redan gått och lagt sig. Jag stannar till på en parkeringsplats och tar fram min mobil för att titta på kartan. Jo, det ska vara här. Jag vänder bilen och kör sakta förbi en gång till. Plötsligt glimmar det till inne i skogen. Det som glimmade till är den karakteristiska informationsskylten som finns på de flesta naturreservat. Nu ser jag också den lilla vägen som leder fram till skylten. En väg där det växer glest med sly. Tjugo meter fram ligger det en stam tvärs över vägen. Den föll nog inte i går, tänker jag. Jag parkerar bilen och går fram till skylten. Väl framme vid skylten, ser jag en bleknande tilläggsskylt som informerar om stormen Gudrun. Kanske är det förklaringen till att halva parkeringen består av en granplantering. Om jag tidigare hade farhågor om att här skulle vara fullt med folk, så är de som bortblåsta nu. Fast jag funderar en liten stund om granplanteringen är naturlig eller det var någon som var för lat att gå in i skogen och planterade istället granplantorna på parkeringsplatsen?bild41Väl inne skogen, så verkar det som reservatet har potential. En del mindre områden är oframkomliga på grund av stormfällda träd, men stora delar av reservatet har klarat sig bra. Tyvärr har vildsvinen härjat svårt i delar av skogen så all fin grön mossa är uppbökad, men även här finns områden som har klarat sig från vildsvinens härjningar. Jag tar några bilder, mest att ha som studier över området. Bilder som gör att jag kan förbereda mig bättre när jag gör ett återbesök i framtiden.

Fotograferingen försvåras av att solen har tittat fram. Jag har svårt att få det dynamiska omfånget att räcka till då skillnaden mellan ljust och mörkt är lite för stort. Sol, det skulle vara mulet hela dagen enligt prognosen? Väl tillbaka i bilen, tar jag fram min mobil och går in på prognoser från SMHI. Jaha, de har uppdaterat prognosen och nu ska det plötsligt bli soligt hela eftermiddagen istället för mulet. Sen börjar det regna och jag åker hem.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 17:e Januari, Gullaboås naturreservat

  1. Jörgen Schön skriver:

    Det är alltid spännande att besöka nya stället. Jag brukar bygga upp en mental bild av hur det ser ut (eller önskar). Men tiderna förändras och naturen med den, speciellt då efter Gudrun. Kommer ihåg hur besviken jag blev när jag kom till Siggaboda urskog ett tag efter Gudrun. Det var i princip helt borta, ingen urskog kvar att tala om. Så man behöver tips för nya utflykter, så det gläder mig att du säger att Gullaboås naturreservat har potential. Och dina bilder ger mersmak om lusten faller på för ett besök i någon trevlig urskogsmiljö.

    Mvh, Jörgen

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Jo, jag tillhör också de som bygger upp en bild hur det ser ut. Tyvärr brukar jag nog överdriva lite. Kanske beror det på att förväntningarna är lite höga ibland. En skog som gick samma öde som Siggaboda, är skogen i Nyteboda. Jag hade turen att hitta dit en månad innan Gudrun skadade skogen svårt. Det var helt magiskt att vandra i den skogen, så sorgen var stor då jag återvände dit ett år senare. Det lilla som var kvar tog sedan barkborren.
      Det kommer blir fler utflykter till det här lilla naturreservatet och förhoppningsvis ett annat lite större reservat en bit norrut. Tyvärr verkar det lite knepigare att ta sig dit då det verkar vara bara en liten väg dit. Kanske är den stäng för allmänheten, då ägarna har tröttnat på buskörning och tjuvjakt. Jag har märkt att allt fler vägar häromkring stängs av med en rejäl kedja eller bom.

      Ha det gott
      Gunnar

  2. Christer K skriver:

    Håller med Jörgen, spännande att besöka nya fotomarker och upptäcka deras potential. Då kan det vara lämpligt att ta till ett av Terjes knep, att när man kommer till ett ställe. Sätta sig ned och ta en kopp fika och komma ned i varv, och allt eftersom man kommer ned i varv blir man mer ”ett” med platsen och upptäcker saker som man inte annars upptäckt.
    Men jag kör min egen variant eftersom jag vill inte börja med att fika (vill ha det till senare 😉 ), så jag bara stannar upp och helt sonika står eller sitter ned en stund. Lyssnar, tittar och efter ett tag så börjar jag se motiven eller trollen blir så nyfikna att de kommer närmare för att se vem som kommit på besök i deras skog 🙂
    Ja tyvärr är det lika så här i norr med allt fler små skogsvägar är bomvägar.

    Roligt att skogen hade potential, ser framemot bilderna därifrån 🙂

    /Christer K

  3. Gunnar Eriksson skriver:

    Jag kan bara hålla med om man måste känna in området först innan det blir något. Precis som du, vill jag också spara fikat till senare. Det brukar bli först efter en stund och sedan fortsätter jag med fotograferandet en stund efteråt.
    Lite längre fram, så ska jag göra ett besök till det andra området som ligger bara en liten bit längre norrut än det här lilla naturreservatet. Vi får se om det blir en ”bom” eller en fullträff 🙂
    Ha det gott
    Gunnar

Kommentera

