11:e januari, Gökalv

Egon vrålar. Ja, han heter så. Egon, den senaste stormen. Skogen susar tungt, nästan öronbedövande, när jag går förbi den lilla viken vid Gökalv. En vik som alltid har varit fylld med fin sand med enstaka pölar de gånger jag har varit där. Jag har dock sett spår i kanten av viken att den kan vara fylld med vatten, men jag har ibland undrat när? Nu vet jag, typ idag. Egon fortsätter att vråla. Enligt SMHI ska stormen ha avtagit, men Egon verkar inte ha någon brådska.
goKalv
Jag är på väg mot ett gammalt gravfält och går på öppen mark för att inte riskera att få en trädgren i huvudet. När jag gått halva sträckan inser jag att jag är försent ute. Om 20 minuter blir det mörk och jag vill hinna tillbaka till bilen innan dess. Jag brukar ha svårt att ge mig ut i tid på vintern. Om man tycker om att fotografera landskap, som jag, är det tidig morgon eller sen kväll som gäller för det bästa ljuset. Fast jag har svårt att stiga upp tidigt. Allt för tidigt och jag blir ett USO (Unidentified Sleeping Object). Jag vet inte vad som är upp eller ned. Då blir det betydligt fler kvällsturer under ett år. Att ge sig ut vid tolvtiden, finns inte på kartan. Då brukar jag äta lunch och har inga funderingar att ge mig ut med kameran. Fast är det vinter så är det precis vad man ska eftersom det blir mörkt redan vid fyratiden.

Min tanke är att göra min blogg till en fotodagbok i år. Fast utan bild, blir det inte mycket till fotodagbok. Jag måste ta en bild, frågan är på vad? Egon fortsätter att vråla. Mörkret faller. Det får bli en gren vid strandkanten. Inte mycket till förgrund, men man tager vad man haver. Väl tillbaka vid bilen är det nästa mörkt, klockan är lite efter fyra. Egon fortsätter att vråla. Jag sätter mig i bilen och stänger dörren. Nu hör jag inte Egon längre.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 11:e januari, Gökalv

  1. Tammy skriver:

    Underbara rader från dig. Igen. 🙂

    Jag ler och är glad att få ta del av dina berättelser och härliga bilder.

    Mvh från ett annat USO 🙂

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Hej, Tammy!
      Du är alltid välkommen och läsa vad jag har för mig på mina små utflykter. Vem vet, en dag kanske vi möts. Det händer att jag någon gång smyger om kring i dina trakter också. Det är gott att det finns fler USOs. Fast kombinationen USO och naturfotograf är väl så där. Man missar mycket fint ljus när man är ett USO 🙂

      Ha det gott
      Gunnar

  2. Christer K skriver:

    Haha USO är det så det heter, fyndigt 🙂
    Roligt att se att du sparkat igång din blogg igen och idén med att omvandla den till fotodagbok, smart!
    Att du bara vågade dig ut under Egons vrålande, antar att ni där nere efter kusten hade ordentligt med sekund metrar när det riktigt tog i. Ser att du även klämde av en bild, trots oddsen var emot dig lite, ser att du plockade fram och behärskar att. ”Slänga” ihop en bild enligt konstens alla regler och att du väl utnyttjat det som bjöds på för tillfället. Gillar grenens placering, vattnets rörelse och hur Egon ruskar om bland vassen och skapar rörelse i vassen.
    Och som alltid kul att läsa dina små och underfundiga med glimten i ögat kåserier 🙂

    Väl mött i cyber igen…

    /Christer K

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Det knakade lite i huset där jag bor, men det var inte så farligt som de sa på nyheterna. Jag valde Gö då jag ville undvika skogen för nedfallande träd och grenar. Uttorp var inte heller något att tänka på, då det blåste från havet. Saltstänkta filter är ingen höjdare. Helt hopplöst att få de rena när man ska ta en bild, även om man torkar flitigt med torktrasan. Ja, vem kan låta bli när naturen bjuder på en fin förgrund. Den bara låg där och ville bli fotograferad.

      Ha det gott
      Gunnar

Kommentera

