Intrasslade landskap med Patrik Larsson

Jag får väl redan nu erkänna att kursen som Patrik höll på Söderåsen inte hette intrasslade landskap utan intima landskap. Det finns säkert många olika tolkningar vad man menar när man talar om intima landskap, men många fotografer brukar kunna enas om att det handlar om naturbilder utan horisont. Motiven behöver inte alls vara bilder på detaljer, tagna på några meters avstånd, utan det kan lika gärna vara större motiv som t ex mäktiga dalgångar där man medvetet har valt bort himmelen.bild36Patrik började kursen med att visa bilder på vad hans tolkning av intima landskap. Det intima landskapet är ofta inte lika självklart som andra typer av naturbilder. Ofta får man jobba mer med dessa motiv som till en början kan verka vara oansenliga. Patriks erfarenhet är att antalet misslyckade bilder är betydligt fler när man arbetar med de intima landskapen än många andra motivtyper inom naturfotograferingen. Patrik betonade också vikten av att försöka ordna upp kaoset som ofta kan råda i motivet. För att det är när vi kan förmedla en tanke med bilden, som den fungerar. Med Patriks inspirerande bilder och goda råd i bagaget, så var vi redo att bege oss ut för att fotografera.

Först ut var botten av ravinen vid Klöva Hallar. Vi hade inte gått särskilt långt förrän Patrik glatt sade att vi missade en stor rishög. Vi tittade först på rishögen och sedan på varandra, innan vi under tystnad gemensamt bestämde oss för att vi börjar nog med något lättare. Det var inte så att de intima landskapen direkt hoppade fram och sa ”fotografera mig”. Nej, de intima landskapen är betydligt mer blyga. Ofta måste man sätta sig och vara tyst för att de sakta ska smyga fram och visa sig. Det är inte alldeles lätt att hitta nyckeln som ordnar upp kaoset. Istället trasslar man in sig i alla linjer som går kors och tvärs. Ibland tror man att man har fått till det, men så är det en jädra linje där och ställer till det så man inte blir nöjd med bilden.bild37Efter några timmar åkte vi till Skäralid för en fikapaus och någon timmes fotograferande. Jag gick till ett ställe som jag besökte i höstas. Ett ställe som jag då tyckte hade potential och försökte få till några bilder under spridda applåder. Nu kanske ni tror att det var en publik som applåderade min skickliga fotograferingsteknik, men tyvärr var det bara jag som stod för de spridda applåderna när jag slog ihjäl lite mygg. Det kanske verkar brutalt, men jag hade snällt sagt till myggen att flyga åt sydväst för där ska det finnas en person som medvetet matar mygg. Det har jag hört från högst opålitliga källor. Nåja, myggen ville inte ändå lyssna på vad jag sa utan fortsatte försöka att sticka mig. Jag fortsatte att applådera åt deras försök. För att få att fånga dagens sista solstrålar åkte vi till den motsatta sidan av skäralidsravinen, sett från Kopparhatten. Bokskogen var riktigt vacker att titta på, men att fånga det vackra så att det fortsätter att vara vackert på bild är svårt. Bilderna ville inte riktigt strömma till, speciellt när man vimsar omkring i skogen. Till slut blev jag så desperat att jag tog en bild på några kullfallna stammar på marken. På väg tillbaka till bilarna, så slängde jag in ett träd i bildskörden. Spontant var ordet.bild38För att sammanfattade det hela, så var det en mycket inspirerande kurs och man fick lite verktyg för att kunna arbeta vidare med de intima landskapen. För min egen del så tycker jag att mitt intresse för de intima landskapen har gjort att mina gamla fotoplatser har fått nytt liv igen. Platser som inte allt för länge sedan känts uttjatade, så har det plötsligt dykt upp nya motiv som gör det kul att åter besöka dessa platser.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Intrasslade landskap med Patrik Larsson

  1. Jörgen Schön skriver:

    Tycker att du har lyckats väl med dina intima landskapsbilder. Det är inte helt enkelt att hitta de där fungerande kompositionerna. Det vet jag av egen erfarenhet, hur många gånger har man inte stått där och förgäves försökt att finna en tilltalande reda i den spretiga skogsmiljön. Men skönheten sitter ju i betraktarens öga så det är också lite individuellt, kanske även lite tidstypiskt för vilka trender som råder, ja jag kanske har fel men jag tycker att det finns en viss trendkänslighet för vad som är en bra bild och hur den bör vara utformad. Patrik Larsson är säkert en väldigt kunnig och inspirerande lärare, tyvärr så har jag själv inte deltagit i hans kurser – men skulle gärna vilja!
    Trevligt att läsa om dina erfarenheter från kursen på Söderåsen. Jag var där i valborgshelgen och försökte mig på att fånga vårskogens skira grönska. Dock så var det makalöst mycket folk då så man fick nästa lite känsla av att vara på tivoli. En aldrig sinande ström av besökare for förbi när man stod och skulle komponera sina små fotografiska begivenheter. Saken att vi (jag och min bror) också gick förbi två ungdomar som rökte hasch så det stank lång väg där inne i den skira bokskogen, förstärkte knappast känslan av att befinna sig i en ”vild” nationalpark!
    Nej, det blev inga bilder på dessa bolmade ”gossar”…

    Mvh, Jörgen

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Tack Jörgen, det var roligt att höra att fick till något i de intrasslade landskapen. Ja, det är som du skriver att det inte är lätt att få till någon slags struktur när linjerna går åt alla håll. Sen kan det vara svårt att få med sig betraktaren i sina tankar, så det man själv upplevde som något uppenbart är en fullständig gåta för de som ska titta på bilden.

      Ja, Söderåsen var välbesökt och vill du slippa trängas så kan jag rekommendera Klöva Hallar som ligger en liten bit därifrån. Minst lika vackert, men trängslen är betydligt mindre. Själva Skäralid där är det som du säger att man kan träffa alla möjliga människor.

      När jag ändå är i gång så kan jag rekommendera en annan period än den skira perioden på våren och den färgsprakande på hösten. Jag vill gärna slå ett slag för perioden november till december, innan snön kommer. Ljuset är trivsamt dunkelt och är ungefär det samma under hela dagen. Man kan fotografera i lugn och ro utan man känner man behöver stress för ljuset skull. Har du tur så finns det dimma eller dis i luften som ger en fin stämning till dina motiv. Motiv där man har många fina linjer att arbeta med då träden saknar löv. Fukten bidrar också till mustiga jordnära färger med vackra gröna inslag från mossa och lavar.

  2. Christer K skriver:

    Instämmer i Jörgen kommentar att du lyckats väl med dina ”intrasslande” landskap förlåt ”intima” landskap. Tycker du lyckats väl med att hitta ordningen i röran, men som du säger så kräver det lite extra av fotografen att hitta motivet.
    Men genom Patriks pedagogiska sätt så får man snart häng på hur det funkar och hur man skall tänka. Men med det sagt att man ändå har en bit kvar att öva själv för att få till det sista 🙂
    Skulle gärna deltagit, men det får bli en annan gång 🙂
    För både kursledare och plats är ju bra och väl värd att delta. Och precis som du skriver får de gamla bekanta fotoplatserna nytt liv när man ser den med nya ögon 🙂
    God fortsättning på foto våren 🙂
    /Christer K

    • Tammy skriver:

      Hörududu, tycker du inte vi är bra som kursledare då? otacksamma människa 🙂 Nääää, du vill väl ha det seriöst och ingen som vrålar skit och f….n stup i kvarten :))

      Men ok, vi ska skärpa oss, vi tar till oss klagomålen och kommer absolut inte använda dina objektiv som pallar att sitta på i vattnet, men försökt glömma det där, vi hade ju inget annat att sitta på denna dag.

      Och ja, ber om ursäkt att min hund dreglade ner dig fullständigt, och att han inte blev glad för presenten, men han vill ha lite mer exklusiva saker och ingen jävla boll :))

  3. Gunnar Eriksson skriver:

    Tack Christer för din kommentar. Jag får väl försvara mig att jag försökte börja med lite enklare motiv än sticka huvudet i en rishög. Fast det var ändå inte alldeles lätt att hitta motiven och bringa lite ordning i kaoset. Patrik började kursen med en bildvisning så man fick en uppfattning vilka motiv man kunde finna på de platser man skulle besöka. Vi besökte också en ny plats som jag inte tidigare hade varit på. Jag tänker att jag borde ha täckt upp de flesta platser vid det här laget, men det fanns en till.

    Ja, det saknades en norrlänning, men det kanske ska vara någon måtta med ditt bilkörandet kors och tvärs genom Sverige. Fast du har ju en bra bil och de flesta norrlänningar är vana och åka en bit, så det dröjer väl inte länge förrän du ger dig ut igen. Vi sörlänningar tycker det är långt att bara åka 20 mil.

  4. Tammy skriver:

    Hahahaha 🙂 Man läser och man lever sig in i ditt magiska sätt att återge vad som händer….

    Så tar man muggen med kaffe mot munnen och precis då läser jag att någon medvetet matar mygg i Sydväst och jag hostar till, får ner kaffet i fel strupe, men det finns ju bara en? Vem har kommit på något så dumt som det där med två strupar, mitt hamna i lungorna och jag skrattar och hostar och gråter och mina arbetskollegor undrar om de ska ringa ambulans då de ser mina tårar :)))

    Åk till mannen bakom denna blogg, hans fel lyckas jag få fram innan jag drabbas av nytt anfall.

    Ska aldrig mer läsa din blogg 🙂 Den är ju livsfarlig 🙂 Skulle du möjligtvis kunna börja med en liten varningstext i början? Detta inlägg innehåller inget farligt ? :))

    Åååh aj aj aj, tack kära Gunnar för att du kan fånga oss och få oss att falla samman i tårar :))

    Dina bilder är som vanligt präglade med ditt signum, och jag njuter verkligen av att få se och läsa.

    Jag antar att du just nu sitter på en stubbe nånstans och matar de små kära liven? 😉 Du är iaf en sann djurvän :))

    Undrar om inte den där Norrlänningen kan ta en smygbild på detta ögonblick? 🙂

    Nu ska jag byta kläder då jag inte kan jobba vidare i kläder som är helt nedspillda då man inte kan dricka normalt längre 🙂

    Varma hälsningar

    Tammy

Kommentera

