Fotograf Patrik Larsson

De allra flesta av mina fotografiska strövtåg gör jag ensam. Att inte behöva ta hänsyn till andra viljor gör att jag kan flyta med landskapet. Låta naturen bestämma mina irrfärder i skog och mark. Fast vill man utvecklas, så tror jag på möten med andra människor. För det är i möten med andra fotografer det kan uppstå spännande och lärorika samtal kring bilden, arbetsmetoder och utrustningen.

I början av maj, tog jag ytterligare ett steg för att öka på mina kunskaper i landskapsfoto. Då anmälde jag mig till en av Patrik Larssons (http://fotografpatriklarsson.se/) fotokurser på Söderåsen. Varför Patrik Larsson? Det enkla svaret att han redan finns i min bokhylla. Nej, inte fotografen själv för då hade han fått kramp ganska snart i det trånga utrymmet. Utan två DVD av Patrik Larsson som jag har köpt från Moderskeppet. Jag tycker Patrik lär ut landskapsfoto eller bilbehandling på ett bra pedagogiskt sätt, där han går igenom det mesta man behöver veta. Kurserna passar både för nybörjare eller om du har hållit på med landskapsfoto under många år.

Nu var det tid att träffa honom i verkligheten. Kursen började med en lunch i Skäralid. Vi hade 8 timmar av fotografering framför oss och på fastande mage blir det sällan bra bilder.

01_Gunnar_Eriksson

Första delen av kursen, så åkte vi till ett av Patriks favoritställen vid Klöva Hallar. Ett ställe som jag har kört förbi några gånger, men inte förstått hur fint fotoställe som fanns lite längre in från vägen.  Patrik började med en liten föreläsning vad man ska tänka på när man vill fotografera landskap utan horisont, så kallade intima landskap. Patrik betonade bland annat att hålla extra koll på hörnen i bilden. Att till exempel få till en geometrisk figur där, kommer att dra till sig betraktarens blick dit eftersom geometriska figurer är starka figurer som vi gärna uppmärksammar. Efter ytterligare råd, så var det bara att ge sig ut att öva. Jag tror att jag aldrig har sett så många geometriska figurer i hörnen i min sökare som då. Medan vi fotograferade, så fanns Patrik där för att hjälpa till och svara på frågor. Att Patrik är en erfaren fotograf, märktes när jag själv brottades med ett motiv med skuggor. Patrik tog några steg och satte den där bilden jag själv sökte.

02_Gunnar_Eriksson

Efter några timmars fotografering, återvände vi till Skäralid för att äta lite innan vi åkte vidare till ett annat av Patriks favoritställen.  Ett ställe med en härlig utsikt över ravinen i Skäralid. Jag fortsatte att brottas med trädgrenarna, vilket gick så där. Då blev jag mer nöjd med bilderna över ravinen. För att sammanfatta det hela tyckte jag att det var en rolig och lärorik dag. Jag kände att det får bli en kurs med Patrik till hösten också.

03_Gunnar_Eriksson

Jag brukar anse att jag tillhör de funderande människorna. Några kanske säger smått förvirrad. I ett av Patriks utskick, så jag namnet Christer Karlsson. Kan det vara Christer som i ckarlssonsbilder, tänkte jag? Nej, han bor för långt norrut för att åka ner till Söderåsen och så glömde jag bort tanken. När vi presenterade oss, så försökte jag som vanligt att lära allas namn. Det brukar gå så där. Det var inte förrän Christer åkte med mig till det första stället som polletten föll ner. Jag får skylla på mina tillfälliga tillstånd av tankspriddhet. Det var mycket trevligt att få träffa dig i verkligheten Christer och inte bara i cyberrymden. Till alla andra kan jag rekommendera att gå in på Christers sida (http://www.ckarlssonsbilder.se/) och ta del av alla hans härliga bilder. Det är väl värt ett besök.

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Fotograf Patrik Larsson

  1. Tammy skriver:

    Vilket underbart inlägg!!

    Jag blir varm om hjärtat när jag läser vad du skriver, Gunnar!! Du är i mina ögon en makalöst skicklig fotograf och hela ditt inlägg strålar av ödmjukhet, wow så hima fint!

    Jag förstår att ni hade det kul och jag önskar så att man varit där 🙂

    Dina bilder är kanonbra, och jag är full av beundran inför hur bra du fångat skuggor och ljus, såååå bra!! Men så är du ju kanonbra 🙂

    Japp, Christer får man inte missa, ytterliggare en fotograf som besitter både ödmjukhet och konsten att göra enastående bilder!

    Tack snälla för att du dela med dig av denna upplevelse!

    Soliga hälsningar 🙂

    Tammy

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Åh, tack för din härliga kommentar. Jag tackar och bockar. Nej, Christers bilder får man inte missa. Där kan man hämta mycket inspiration.

      Ja, du hade gärna fått vara med. Det hade varit roligt att träffas i verkligheten och inte bara i cyberrymden. Jag får erkänna att jag hade spionerat lite på dig för att kanske ana hur du får till alla härliga bilder som du visar upp på din blogg. Då får du gärna ta med dig din kloka hund Lloyd. Jag hade behövt nuffar som buffar för att få till sköna skakbilder.

      Ha det gott
      Gunnar

  2. Christer K skriver:

    Hej Gunnar!
    Mycket trevligt sammandrag du skrivit om en lärorik dag i Söderåsen med omnejd, dessutom i trevligt sällskap med andra fotoentuiaster. Ett lättsamt gäng och mycket trevligt fotoprat. Och får säga detsamma. Mycket trevligt att träffa dig Gunnar i verkligheten och inte ”bara” i cyberrymden. Du var inte den enda förvirrade då jag inte heller var säker på att du var ”den” Gunnar Eriksson. Han med mycket trevligt och intressant fotosnack i bilen 🙂
    Sen måste jag få tacka för att du puschar för min hemsida, nästan så att jag rodnar lite för de fina orden. Haha Nu får jag ju nästan lite prestationsångest 😉

    Haha och måste instämma, att så många geometriska figurer har jag aldrig haft i sökaren förrut. Fick lite av mentalfotokramp så bilderna blev det väl lite si och så med, men så blir det inget ovanligt då jag processade de fina tipsen och kunskaperna Patrik förmedlade. Så jag kunde inte omsätta det i praktik på plats, då jag var för koncentrerad måste få det att fungera mer intuitivt. Men det kommer allt eftersom 🙂

    Ser däremot att du hittade några fina intima landskap, gillar den andra bilden fint komponerad med en fin diagonal som löper genom bilden, fint hur skuggan samspelar med de solbelysta trädkronorna som även fått en varm gyllene ton av den fallande solen. En fin extra touch och fin blickpunkt är det gamla ”nakna” trädet, fint placerad i bild. Dess ljusa barklösa stam kontrasterar bra i det skuggiga partiet. Även ett fint symbolspråk i bilden med flera innebörder.

    Den första är inte heller tokig heller många fina linjespel i träden och skuggan som ju ”är” bilden skapar en intressant blickpunkt och grafisk form. Tjusigt!
    Sista bilden också fylld med många fina linjer, mönster, diagonaler fint spel mellan ljus och skuggor i trädkronorna.
    Ännu en gång mycket trevligt att träffas i verkligheten Gunnar, kommer att innom snar framtid att uppdatera hemsidan och tar med en bild, tillägnad dig. Redan vid fotgraferings tillfället så kom jag att tänka på dig 😉
    Med vänliga hälsningar Christer K

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Då var vi två som fick lite mental kramp. Jag tyckte jag mest trasslade in mig i alla grenar när jag försökte få till lite sköna trädbilder. Till slut visste jag inte om jag var på rätt väg eller kompositionerna bara blev sämre och sämre. Det krävs mer träning och så gäller det att få till det där ljuset också. Lite fel vinkel i förhållande till ljuset, så blev bilden alldeles platt.

      Jag gör gärna reklam för din sida. Du har många bilder som inspirerar mig och brukar följa vad du hittar på. Det var kul att få höra lite mer om det övergivna huset som du hämtar många motiv i från. Synd att det håller på ge upp av tidens tand.

      Nu gjorde du mig nyfiken. Vad kan det vara för bild du tog och hade mig i tankarna. Hade det varit Tammy, så hade det varit en mygga. Nu får jag vänta och se.

      Ha det gott
      Gunnar

  3. Christer K skriver:

    Hej Gunnar!
    Nu är uppdateringen utförd. Bilden som är tillägnad dig är fotograferad här hemmavid och inte i Skäralid. Ja vad kan det vara 😉
    Det är den sjätte bilden om du undrar, står även det när du för muspekaren över bilden 🙂

    Ha de gott
    /Christer K

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Tack Christer. Jag trodde det först var något från Skäralid, så var det bara en mygga. Fast tjusig var den och så länge de är på bild, har jag ingenting emot myggor. Det är mest när de surrar som intensivast runt en när man är ute och fotograferar.

      Jag tror du har hängt för mycket på Tammys sidor. Det är inte bra för hon är lite lurig 🙂 Hon fotograferar mest mygg hela tiden. Det är tur att hon har sin kloka hund Lloyd som håller ett öga på henne.

      Ha det gott
      Gunnar

  4. Jörgen Schön skriver:

    Jag brukar ha som en liten tradition att åka till Söderåsen minst en gång om året. Ofta så blir det en tur på våren, men oftast så blir det även ett besök på hösten också. Vet faktiskt inte vilken tid som är den bästa, båda tiderna har sina unika miljöer och upplevelser. Detta året så kom vi (för jag brukar åka ihop med min bror) när lövsprickningen nästan var fullbordad. Det är svårt det där och pricka in den optimala tiden, för när vårvärmen väl sätter in så går det väldigt fort och man har inte så mycket tid på sig om man vill fånga den första skira grönskan. Om jag jämför dina bilder med mina så är det en avsevärd skillnad, det händer väldigt mycket på 2 vårveckor. Kul att höra att kurens var givande, jag blir också lite sugen att anmäla mig och testa på en fotokurs nån gång, man lär sig alltid något nytt och man får nya bekantskaper på köpet läser jag också 🙂
    Tjusiga bilder från ett söderåsen som ligger i startgroparna för lövsprickningen.

    Mvh, Jörgen

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Hej Jörgen!
      Jag tror att vår och höst är de bästa årstiderna för att åka till Söderåsen. En skir bokskog eller höstens härliga färger uppskattar jag lika mycket. Jag tror att vi delar problemet att vara där när det väl händer, vilket vi har då vi bor en bit från Söderåsen. När jag var där, så hade löven ännu inte kommit. Patrik sa att han trodde att det skulle ta ytterligare 2-3 dagar. När det väl börjar, så går det fort. Sen tar det inte lång tid innan skogen har mörknat. En fotokurs är inte alls dumt. Man behöver få lite intryck från annat håll och alltid lär man sig något nytt.

      Jag hoppas att det dyker upp lite skira skogsbilder framöver på din sida. Det skulle vara skoj att se hur det såg ut några veckor senare.

      Ha det gott
      Gunnar

  5. MatsNilsson skriver:

    Härliga bilder. Kommer att gå någon av Patriks kurser i framtiden. Verkar vara väl investerad tid.

    Vänligen Mats

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Tack Mats. Jag blev mycket nöjd med kursen. Jag fick en del nytt att tänka på, men det behövs mer övning när det gäller att fotografera träd på närmre håll. Det var ett trevligt gäng som man hade kurs med, men det blev dock inte så mycket prat då det var en halvdag och tiden utnyttjades maximalt till att fotografera. Det är nog lite annorlunda då en kurs håller på under några dagar.

      För min del kommer det bli fler kurser hos Patrik i framtiden, så vi kanske ses då.

      /Gunnar

  6. Karin Björklund skriver:

    Hej Gunnar! VIlka fina bilder från den dagen. Jag tycker speciellt mycket om den mittersta bilden. Vilka härliga färger och snygg komposition.
    Hälsningar,
    Karin

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Tack Karin. Ja ,det var en trevlig kurs som dessutom bjöd på fint ljus. Egentligen försökte jag fotografera träd, men det gick inte så bra. Jag får träna mer på att försöka bringa lite ordning i kaoset. Det hela slutade med teleobjektiv och längre avstånd, men jag är nöjd med resultatet.

      /Gunnar

  7. Tammy skriver:

    Hahahaha, ni är för sköna 🙂

    Kära Gunnar – nu har jag sett Christer’s makalöst vackra bild på myggan, den som det står skrivit Gunnar över – ja, ja, det står ju inte Gunnar på bilden, men för oss som vet – står det så, vi kan ju inte ens fota mygg utan att tänka på dig 🙂

    Vet du hur jag önskar jag hade fått träffa er där, så himla kul att få träffa så makalöst duktiga fotografer som ni är!! Hoppas verkligen att få se er en annan gång. Och jaaa, jag kan ta med Lloyd, så är det garanterat att det inga bilder blir 🙂 Han är omöjlig, välter omkull allt och alla, och springer rakt in i folk och knäar dom så de faller, sen dreglar han ner alla och sa jag att han drar till sig mygg? 🙂 🙂

    Vill du låna honom någon gång, så får du gärna göra det – han är supersnäll, jättego och väldigt bra som livräddningshund om man råkar känna att man inte orkar simma tillbaks till land, – då är han toppenbra, har simhud mellan tårna 🙂

    Pust !! 🙂

    Man får bra skakbilder om inte annat när man hänger efter som en vante…., bara för att nämna en sak 😉

    Gunnar, fortsätt ditt vackra arbete, vi njuter!!! Och vi längtar efter nästa inlägg, kanske en mygga – vem vet?

    Var rädd om dig 🙂

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Hej!

      Vem vet, en dag kanske vi träffas. Mina föräldrar bor utanför Lund, så man är i Skåne lite då och då. Jag får hålla utkik efter en stor svart lurvig hund som drar en tjej med kamera efter sig.

      Låna Lloyd? Jo det hade varit något. Då kunde vi umgåtts i en svärm av mygg. Du får ju träna Lloyd till att slå ihjäl myggen förstår du. Ett naturvänligt alternativ till alla gifter som vi sprider. Fast värst blir det nog när man vill äta sin matsäck. Med två bedjande ögon som tittar på en, så hade det inte blivit över mycket till en själv. Antagligen hade man fått lära sig att fotografera hungrig.

      Ha en riktig skön sommar du och Lloyd och må fästingarna fara åt pipsvängen.
      Gunnar

  8. Morgan skriver:

    Det var en stund sedan jag tittade in på din blogg, det låter skoj med att gå en kurs och det låter ju verkligen som att det var givande. Personligen har jag inte gått någon kurs alls men ibland känner jag att det kanske vore lämpligt för att liksom komma lite vidare. Nu fick jag iaf ett tips på någon som jag skulle kunna tänka mig att gå en kurs för…
    Som vanligt faller dina bilder mig i smaken, det är riktigt bra bilder. Jag hoppas att du fortsätter att bjuda på dina givande inlägg och vackra bilder!
    Morgan

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Hej Morgan!

      Ja, ibland kan det kännas bra att gå en kurs. Man får lite nya idéer och det brukar bli en hel del intressanta diskussioner med de andra som går kursen. Fast ibland känner jag att det jag egentligen behöver kritik från mer erfarna fotografer. Det händer ofta att jag funderar om jag kunde komponerat på ett annat sätt för att få ut mer av motivet. Speciellt de intima landskapen, tycker jag är svårt att få till något. Man måste försöka bringa lite ordning i kaoset, vilket inte är lätt när linjer går kors och tvärs. Vad funkar och vad funkar inte? Frågor som är svåra att reda ut själv utan andras åsikter.

      Kul att du hittade lite bilder du gillade. Man gör så gott man kan. Just nu så var det ett tag sedan jag var ute med kameran. Sommaren är en tid då jag inte är särskilt aktiv med kameran. Ska man fånga lite skönt gryningsljus så måste man upp otäckt tidigt och det är lite för lång tid att hålla sig uppe om man väljer den metoden. Fast nu närmar sig semestern och då får det bli lite tid över för fotografering.

      /Gunnar

  9. Christer K skriver:

    Nämen hallå har du gått i sommar ide? Eller väntar du på att myggen skall frysa ihjäl innan du kör igång med foto. Är ju egoistisk och vill se lite nya härliga Gunnar bilder här på din blogg 🙂
    Höst fotografering Skäralid slutet av Oktober?
    Ha det bäst!
    /Christer K

    • Gunnar Eriksson skriver:

      Jo, du har rätt. Visst har man somnat in lite. Jag har inte tagit en bild sen slutet av maj. Sommaren brukar vara en tid då jag låter kameran vila. Lite väl svettigt att vara ute i skog och mark. Inte blir det bättre av alla flygfä som finns runt huvudet i dessa varma tider. Men nu börjar det arta sig igen. Dagar som ska bli allt kyligare och förhoppningsvis sköna höstfärger.

      Har bokat in mig på en kurs hos Patrik i slutet av oktober, så det ser jag fram emot. Hoppas på några sköna dagar i Skäralid.

      /Gunnar

  10. Christer K skriver:

    Haha tur då jag väckte dig, så du inte missade hösten 😉 Här har den så smått börjat sommarens gröna kostym byts mer och mer mot de höstiga färgerna.
    Har också bokat i slutet av oktober, så du kommer inte undan 😉 skämt o sido, tyckte det var så fin natur och spännande plats så jag måste ner och se hur det är på hösten. Samt ta del av ny kunskap både från andra deltagare och Patriks enorma kunnande och hans pedagogiska sätt att lära ut, blir en ordentlig fotovitamin injektion detta. Åker så jag har gott om tid, så jag även får tid att besöka en annan fascinerande plats, Kullaberg. Helt i min smak, då jag har förkärlek för havs och kustfotografi. Men denna gång skall jag reka lite bättre samt att jag hittade någon pärla som jag missade pga av det blev mörkt och det fina ljuset försvann. Visserligen måste det vara ett sönder fotograferat ställe, men skall försöka göra mina bilder därifrån. Kanske omöjligt, men det är bara en njutning att var där. Sen skall jag väl hinna med något mer också.
    Väl mött, till dess ha en skön fotohöst 🙂

    /Christer K

Kommentera

